Helgens sötma.

Äntligen är det fredag igen! Har varit en stressig vecka med mycket att göra, och nästa vecka blir nästan värre.
Känner sån panikstress över den här kursen, så jag har bestämt mig för att ägna hela helgen åt studier. Det mesta av den i alla fall.
Läser fördjupad farmakoterapi just nu. Vi har ingen tenta på kursen, utan istället så ska vi skriva ett fördjupningsarbete i par samt att vi har en hel bunt med patientfall som ska "lösas" och lämnas in, som också är examinerande. *hyperventilerar lite*
Insåg idag att även fast vi ligger bra till i tid med fördjupningsarbetet, så har jag inte speciellt mycket tid till patientfallen, och jag känner mig jagad att börja med dom, även fast jag tyckte att det skulle vara smartare att koncentrera sig på en sak i taget. Att när vi var färdiga med arbetet så skulle jag sätta mig med patientfallen och beta av dom ett efter ett. Då har man det fräscht i huvudet hela tiden man gör dom.
Nee, det blir helgplugg. Börjar väl med att sitta här hemma, men det känns som att det finns en viss risk att jag packar ryggsäcken och tar mig en prommis till universitetet och sätter mig i vår datasal. Lite lättare att fokusera när man sitter där. Hemma är det så mycket annat som lockar och stör, även om man är ensam hemma (sambon åker och fortsätter med bilen).

Ikväll är det i alla fall dans på Ersboda, så även om jag kommer plugga hela helgen så har jag ändå ledigt ikväll och får åka iväg och roa mig. Bästa bandet är det som spelar också. :D

Sen jag kom in i nya familjen så kan jag inte sluta förundras över hur mycket olika verktyg det finns egentligen. Jag tycker nämligen att det är jätteroligt att skruva och meka och ha mig, även fast jag inte vet vad jag gör, men jag lär mig allt eftersom. Jag kan snart förklara helt hur en motor fungerar. *skjuter ut bröstet*
Därför vart jag bara dökär idag när vi var förbi på JULA på väg hem och jag hittade den här:


Sambons kommentar var dock: Vart ska den där med dig? Hmm..... Han kanske har en poäng där...

I onsdags var jag och sambon på två jubileumsföreläsningar. Teknisk fysiks institution firade 20 år.
Den första var med en karl som jobbade på CERN, och han berättade om ATLAS, den nya detektorn till deras partikelaccelerator. Han berättade om hur det gick till när den byggdes och hur den fungerar, och vad dom använder den till. Jätteintressant tycker jag, och säkert alla andra som har läst Änglar och Demoner av Dan Brown.
Den andra föreläsningen var med Partik Nordqvist, ja han som sitter i panelen på Boston Tea Party. Han är så fantastiskt rolig att lyssna på. Har haft honom på en kurs i fysik. Han är jättebra. Han och en kille som heter Krister har gjort ett projekt som dom kallar Hollywoodfysik, där dom granskar bl.a. specialeffekter hollywoodfilmer och räknar på om det skulle vara möjligt i verkligheten, och om inte, vad som skulle krävas för att det skulle fungera. Vissa grejer dissar dom bara. :P


Världens sämsta bild i know, men ändå. :) Jätterolig föreläsning.

Nu luktar det mat. :) Va bortskämd man är ibland. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0